Cestou-necestou

Utah podruhé.
A ještě kousek za jeho hranice a to za, Jak my říkáme,
Indiány neboli za ( NATIVE AMERICAN).

cooltext1678192061

Kmany Navajo, jsou v Utahu, spíše symbolem a je již možno říci, že na vymření, stejně jako jejich kultura. Naše představy o “Indiánech, vyplývající z charakteru a ideálu Vinnetouovské představy “spravedlnosti„ v pohádkách Karla Maye s realitou, nemají nic společného, ani za mák a současnost, posuďte v reálu na Google mapách.
STARODÁVNÁ KULTURA , Mesa Verde, je těm, kdo se pamatují na film, Mackennovo zlato z roku 1969 známa, ale těm, kdo se nezajímají o historii starých kultur, to napoví více i o tom, jak bylo a je s těmito kulturami, v minulosti a až doposud zacházeno, na mapách i fotkách, je kontrast života, před staletími, až dnes. Pro zvětšení klikněte do obrázku (prohlížeč).

ODKAZ

 

Není to pohled lichotivý pro tak „kulturní a demokratickou„ zemi. Až do dnešních dnů, když se dívám na ta místa, vlastně vysídlení a masového vymírání v té pustině, nemohu se ubránit srovnávání s tím, jaký úpadek potkal za dvacet a více let, některé naše romské komunity, jak je, a mnozí lidé nazývají nepřizpůsobivými, mě připadá stejné jako u „INDIÁNŮ„ , byl jim vzat, jejich způsob obživy, práce a povinnost pracovat, dán jim lehký přístup k „lacinému živobytí„ a od zahálky, je jen krok k nepravostem a myslím, že se toto dnes netýká, jen vyhraněných skupin, tam ani tady?
REZERVACE  

Zdroj Google Earth.

Indiánské rezervace – samospráva
Rezervace sice mají nezávislé postavení, ale jsou podstatnou měrou závislé na
finanční podpoře americké vlády. Jen asi 80% celkové plochy rezervací je ve
vlastnictví Indiánů, většinou je to však méně. Kmenová vláda propůjčuje členům právo
užívání půdy. Pouze v rezervaci Lakotů v Pine Ridge (Jižní Dakota) a v rezervaci
Osejdžů v Oklahomě je podíl individuálního vlastnictví vyšší než 60%. Poměrně velká
část půdy v rezervacích je v majetku bílých – průměrně více než 15%.20
Federálně uznané kmeny nejsou obvykle legislativně ani správně podřízeny státům,
na jejichž území rezervace leží. Kmenové samosprávy mohou regulovat vnitřní
záležitosti zcela nezávisle na okolních státech, jejichž legislativa v rezervacích neplatí.

Území, které vláda předala do samosprávy domorodým kmenům za účelem ochrany jejich kultury a svébytnosti.Všechny americké rezervace dohromady, je jich 334,  zabírají 225 410 km², což představuje 2,3 % celého území USA. Utah: Vlastním jménem Dené (lidé) – indiánský kmen v USA (Arizona, Colorado, Nové Mexiko, Utah); celkem asi 150000 osob. Byli kočovní lovci a sběrači, kulturně ovlivněni Pueblany (zemědělství, řemesla), od 18. století pastevci a řemeslníci. Věřící jsou křesťané, udržují se prvky tradičních kultů. Jazykově patří do athabaské rodiny, většina jich mluví i anglicky. Méně efektní, ale stejně zajímavá, skupina Native Američanů žila jihozápadněji, ve středním a severním Utahu, současně s Anasazi. Jejich původ je zahalen v mlhách minulosti, nutně z toho vyplývá, že jsou blízcí příbuzní jejich sousedů Anasaziů. Někteří archeologové naznačují vliv lidu Mogollon, dál na jih v Novém Mexiku a Arizoně, zatímco jiní věří, že kořeny jsou ve velké pánvi. Nejstarší datované lokality dosud objevené jsou v severním Utahu. Samozřejmě ti, kteří žili blíže k Anasazi přijali mnoho z jejich architektonických, ekonomických a sociálních vzorů, pohybem dál na sever, se zdá, že obecně se snížila závislost na zemědělství a zvýšila závislost na lovu a sběru potravin.Tento mobilní životní styl, již nepodporoval kulturu, při výrobě jemné polychromované keramiky, sounáležitost, ani složité sociální a náboženské vztahy z ruin Anasaziů. ( O kultuře Anasaziů, jistě každý slyšel v souvislosti s koncem světa a jejich předpovědí k roku dva tisíce, neopomenu zmínit Mayskou civilizací. )

Utah. (Dělící čára mezi Fremont a Anasazi v jihovýchodním Utahu obecně následuje řeka Colorado.) Stejně jako Anasazi, kultura Fremont zanikla v identifikovatelné podobě zhruba ve stejné době – ​​1300 našeho letopočtu. Jedna otázka je častá, jaký typ vztahu, pokud existuje, mají tyto dvě skupiny s historickými kmeny. Navajové mají nejvíce vyvinuté  tradice, která představuje jejich interakci s Anasazii. Stručně řečeno, Navajo hovoří o svých vztazích s Anasazi ve světech pod tímto; vztahy trvaly „do třpytivého světla„. Přátelství se pokazilo nadpřirozenou mocí, konflikt, který skončil v nadpřirozeném zničení Anasaziů, protože upadl do nemilosti s bohy. Anasazi zříceniny a artefakty jsou nyní obecně tabu pro kmeny Navajo. Nicméně, někteří Navajo klany dnes tvrdí,  že mají rodové vztahy s touto prehistorickou kulturou. o PREHISTORII A NÁLEZECH, JSEM JIŽ JEDNOU PSALA.

ODKAZ  LIBOR ČERMÁK

KOUZLA PŘÍRODY  STÁTU UTAH NA VIDEU A PROFÍCI TO UMÍ.

BRYCE CANYON UTAH

A ZION PARK, PĚKNĚ PO SILNICI A FOFREM.

A ještě několik fotek mého muže.

 

33 komentářů: „Cestou-necestou

  1. Bryce Canyon a Zion znám z vlastní návštěvy. Oba národní parky jsou diametrálně odlišné, přestože nejsou od sebe zas tak vzdáleny.
    Stejně je to divné, že původní obyvatelé v USA žijí v rezervacích, které vlastně jsou jakýmisi ghetty. To v Evropě možné není.

    1. Nevím jestli máte pravdu, já viděla nejen v Evropě ale tady u nás, přímo v jejím srdci , ghetta daleko horší, (v telce teady) nežli jsou ta indiánská?
      Procestovat Utah, a všechny parky si jen zběžně prohlédnout, cestou přes ně, aniž vylezete z auta, je dlouhá a složitá anabáze, natož je projít, jistě jste viděl, že ani tam, není všechno zlato, co se třpytí? Pustina, vedro a stovky najetých kilometrů pouští. Životní úroveň periferního venkova, té naší dnešní, nesahající tenkrát, po kotníky? Časy se mění, jestli k lepšímu pochybuji a je to dávno.
      My moc nerozlišíme hranice států i když Arizonu znají všichni z Amerických filmů, už to není Utah a mentalita lidí, je tam jiná, ve Phoenixu máme rodinu a žít bych tam nechtěla ani kdyby mě za to platili, ostatně, to nikde v Americe, i když my, kráčíme mílovými kroky tam, někam?

  2. Docela by mě zajímalo, z čeho a jak žijí dnes. Jestli něco pěstují a vyrábí, nebo žijí z dávek, tradice určitě dodržují, ale nejspíš nějakou formou svátků. Jak se živí, jestli jsou uzavřeni jako komunita, nebo už jsou víc rozptýleni mezi ostatní obyvatelstvo.

    1. Takový hrubý základ, pokud tě to opravdu zajímá, je na odkaze v článku. V Českém slově, toho moc nenajdu a aby to bylo důvěryhodná informace, tak v Angličtině? Informací, na „Česko-indiánskou„ kulturu a to jak si my, na indiány hrajeme, toho je na internetu hodně. O současných Native Amerikan, moc ne. Zkus hledat na Google-obrázky a zadej N…. A…..
      Celkem dobrý článek.
      http://www.lideazeme.cz/clanek/jak-se-ztratil-zapad-a-jeho-znovuobjevovani

      Stojíš-li o můj názor, je to úpadek a degradace člověka, o tom, kdo a jak je živí se raději moc nemluví a nepíše, alkoholismus, herny, výroba suvenýru, i oni sami, jako „atrakce pro turisty„ nějaké ty srazy a hrají si na indiány jako ti čeští, mladí zapomínají kulturu i řeč. Jsou to státy ve státě s vlastní správou, zákony a kultura? Ta pravá, asi vzala za své, jak a kde žijí, vidíš jasně na fotkách rezervací, proto jsem je sem dala? Klikneš-li na fotku, u některých v prohlížeči, jsou moje komentáře k nim.

        1. A co my, kam kráčíme a jakým právem, silnějšího? Silnějšího v čem?

          wikipedie
          Poté, co se kolonie vzbouřili proti Velké Británii a založili Spojené státy americké, prezident George Washington a Henry Knox představil myšlenku „civilizační“ (Native Američan) v rámci přípravy na asimilaci, jako občany Spojených států. Asimilace (ať už dobrovolně, stejně jako u Choctaw , nebo nuceně ) se stala konzistentní politikou prostřednictvím americké správy. Během 19. století, ideologie zjevně osudová, se stala nedílnou součástí amerického nacionalistického hnutí.

          Když se nebudeme zajímat o planetu a život vesměs, dopadneme podobně? Budeme ASIMILOVÁNI.

  3. Hezké, alespoň jsem trochu chytřejší. Ale nezdá se mi, že by indián byl věřící křesťan. To se mi opravdu nezdá

  4. Tamní zemi neznám, nemohu posuzovat. Na obrázky se podívám, jet bych tam nemusela. U nás povinnost práce myslím byla dobrá. Dnes je to všechno převrácené a svoboda tam, kde by neměla být.

    1. Dobrý večer paní Intuice. Svobodu si každý představí v něčem jiném, jistě? Je to stará známá fráze ale mám ji ráda a ráda ji použiji : Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda jiného a to, ne jen u lidí? Na vašich pěkných fotkách jsou koně a několik názorů, R Ů Z N Ý CH ? Povahově, by mě například, nikdy nevadilo dělat služku, práce jako každá jiná a kůň, je jako já, když se mnou bude slušně zacházeno, posloužím? A tak je to se vším, člověk se chová podle toho, co je mu dovoleno, málokdo má ten kodex dán od přírody a výchovou? Těm indiánům, ta svoboda rozhodnout se, byla vzata před staletími a jistě ani dnes, nestojí o to, aby je někdo jezdil okukovat jako atrakci, i když mnohé to živí? A já nedělám reklamu pro cestovku ale diskusi o indiánech?

    1. Jde o to Mirku, jestli ta podstata, té myšlenky je shodná nebo v ní je rozpor a ze tvého, nic neříkajícího komentáře, se to nedozvím? Ano, postěžoval jsi si na svém blogu a i já si teď postěžovala a to na nezájem o téma a nechuť o čemkoliv diskutovat? Dnešní trend?

  5. Já se přiznám, že se podívám na obrázky, příp. videa, ale jet bych tam ani nechtěla. Působí to na mne depresivně. A je pravda, že Romové měli asi žít jinak a možná i jinde, bylo by všem líp. Bohužel.

    1. Asi tě moje odpověď neuspokojí? Já stále zastávám teorii, že svět se stává malým a moje filosofie je jiná. Každý člověk na téhle zemi je pro ni něčím a nějak dobrý, podle toho, co mu ti okolo něho chtějí dovolit, jak mu zpříjemní nebo znepříjemní život a jakou všichni dohromady mají paměť a dobrou vůli? Když přijdu někam na návštěvu a pána domu zaženu do kouta, on, mě to dovolí, je těžké řešit kdo měl tenkrát právo to udělat a jak bych řešila to, kdyby mě někdo zahnal do podobné pustiny a řekl, to bude již po staletí tvé doma??? Některé zákony přírody, jsou neúprosné a nutné, když komunisti ze zákona, o právu na práci, udělali povinnost pracovat, nebylo to až tak špatné a to se týká cikánů i Indiánů, et cetera ….. A to po staletí. Dnes se to projevuje v Africe naprosto stejně, Bílí jim berou jejich půdu, kulturu, tradiční způsob obživy, života, poskytnou jim zbraně, (rakety místo šípů) a ženou je do rezervací, nebo utečeneckých táborů, kde je živí? Kde to skočí a jestli je to záměr, je otázkou a to chamtivosti a netolerance?
      Naše džungle a Sahara je tak maličká, že ji lehce přehlédneme a širší rozhled nepotřebujeme, moderní otrokářská společnost, postavená na mamonu, nic dobrého nepřinesla a nenese?

      1. Ano, bohužel většina po tom mamonu touží a to není dobré a dle toho to pak na tom světě vypadá. Já mám teorii takovou, že nikdy jsem nikomu nic nezáviděla, naopak každému přeji, aby se měl dobře. Preferuji zdraví a dobré vztahy. A stačí mi k životu jen tolik, abych neměla hlad a nebydlela pod mostem. Tedy obrazně řečeno. Ale pravda, to právo na práci – to bylo lepší.

        1. Spíše Libuško, ta povinnost pracovat.
          Zrovna před chvilkou jsem dokoukala krásný film o lásce indiánky k dobyvateli, původu Amerického snu a smyslu života vůbec : Nový svět. Bylo to k zamyšlení i k pláči, to, kam jdeme, o čem přemýšlíme a v čem jsme my „civilizovaní„ našli smysl života?
          Naše staré hodnoty? ♥ ♥ ♥ Jsou mnohým lidem k smíchu, nebo je již neznají, zavřeli oči i srdce a mít radost, třeba z toho, že na polích dozrálo obilí na chleba, již neumí? Žít jen z poctivé práce, neobcházet zákon, ať lidský, nebo Boží, třeba jen v tom, že lžu, že jsem nezdražil sušenku ale zmenšil, pro nikoho dnes není ani krádež, ani lež, jen obchod a to je morální úpadek, nejhrubšího zrna Libuško, uvědomuje si to vůbec ještě někdo? Také přeji všem blahobyt, ne ale na úkor druhých, slušnosti a poctivosti?

          1. No pravda, na úkor druhých, aby měl jiný blahobyt, to ne, to mne tedy opravdu dokáže naštvat. Ale pravda je, že radovat se z maličkostí dnes dokáže už málokdo. Mně stačí opravdu málo, třeba něco takového, co někdo považuje za samozřejmost nebo prkotinu. A lhaní taky nesnáším.

            1. Jistě bychom mohli vést dlouhou diskusi ve smyslu já-ty? Všeobecně vzato, je i indián a Jiří oponuje, stejný člověk jako my, všichni tři by jsme měli zastávat stanovisko, žít a nechat žít? Já vím, držíš se zuby nehty, té „pozitivní myšlenky„ kterou já moc nemusím? Hlavně do ničeho nešťourat a já ti v mnohém dávám zapravdu, jen to často nedokážu?

    1. La Terre est un endroit magnifique. Nous nous décidons humains, poursuivre dans cette voie, la vie est préservée.
      Pěkný víkend Anna

  6. Utah má zvláštní krajinu, není to voda a zeleň, která se líbí mě, ale ta skaliska roztodivných tvarů a barev mají taky něco do sebe. Zajímavé je tvé srovnání životního stylu a osudu indiánů a romů. Lidem, kterým byl vzat jejich zakořeněný životní styl asi mezi námi není jednoduché žít.

    1. Vždycky si představím sebe v jejich kůži, co bych dělala, jak bych se bránila, jak bych ty, co přišli do mého domu „milovala„ a já, kdybych přišla do něčího domova, co bych jim chtěla vnutit ze svého a jakým způsobem? Znásilněním a nenávistí, odsudkem, to asi nepůjde nikdy a my jsme lidé s dědičným hříchem v sobě, vím jak je těžké ho v sobě po staletí a tisíciletí potlačovat, jsme sice středoevropští ale Slované a lézt do zadku nemáme zapotřebí jak Americe, tak Rusku, to co dnes vidíme v Hebronu, na Ukrajině i jinde je napováženou?

  7. Einen schönen Tag liebe Anna so schöne Fotos was für eine Landschaft,die Videos sind auch sehr schön habe sie mir angeschaut.Ich wünsche dir von Herzen ein schönes Wochenende liebe Grüße und Freundschaft.Gislinde

  8. Jo, osud Indianu v USA je vic nez smutny… vubec to vede k zamysleni, ze je zvlastni jak jedna kulutra absolutne prevalcuje vsechny ostatni…

    1. To o tom PŘEVÁLCOVÁNÍ sedí Sedmikrásko, líp bych to nevyjádřila. Jsi mladá a viděla jsi kus světa a měla možnost posoudit a srovnat a to je dobře, přála bych tu zkušenost více lidem. Že není všechno zlato, co se třpytí, bych přála poznat hlavně těm, hodně mladým?

        1. Také jsme si kdysi mysleli, že jednou budeme dál a půjdeme jiným směrem, nestalo se a napravovat to bude dlouhé, bolestivé a když se nezačne od dětí i zatraceně tvrdé. Nemyslím si, že se to může napravit vzděláním proto, že charakter, může být dnes předán jen v rodině, školy u nás, toho již ve většině nejsou schopné?
          Chce-li Evropa popřít tradice a převzít A……ý model, jako že vše tomu nasvědčuje a Rusko se tomu postaví, bojím se převálcování a o budoucnost svých vnuků?
          Dívat se otevřenýma očima a myslet, jsem doporučila již před dvěma lety, co se připravuje a pro koho?

            1. Ono ne všechno je důvěryhodná informace, je dobré si vybrat a „na každém šprochu, je pravdy trochu„? Máme to stejně, hezká přísloví, že Sedmikrásko?

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s