VRÁNY

Tak jsem se dneska probudila zašera, takové divné ráno, zase je bílo, sníh padal asi celou noc, stále ještě padá. Máme dva balkonky jeden vpředu domu a druhý, z boku do ulice, tedy letos tomu mohu říkat do ulice, po celoživotní lesní cestě….. nám tady vybudovali přístup k starostovu…..       ( asfaltový tobogán tomu říkám ), no museli by jste tu milionovou investici vidět. Dlouhou dobu ukecávám dědu, aby na půdě vyhrabal staré klouzací talíře, co tady zůstali po vnoučcích, že se tam půjdeme klouzat, poklepal si všeříkajícím gestem na čelo, a nic se nedělo, protože mezitím sníh odnesl jarní vášnivý vítr, nenaléhala jsem.
 Zase jsem uhnula z tématu, proč že to mluvím o divném ránu? Kolem dokola jsme jako v hororu od Hitchcocka.

Alfred Hitchcock

Obsednuti po celé délce balkonů vránami, sedí ty černé můry, brebentí si něco mezi sebou, tak jsem sebrala odvahu, tedy při vzpomínce na ten horor, otevřela dveře a pomaloučku nakoukla a představte si, ony nic, sedí brebentí dál, jako bych ani neexistovala, vrány na horách, slyšel a viděl to někdy někdo? Špaček, vlaštovka, jsou tady vzácné ale také se tady občas usadí,  rodinky havranů tady máme dvě, dokonce i velká rodina krkavce je tady, ale vránu, jsem tady za třicet pět let neviděla, a teď tohle nadělení, vzbudila jsem muže, ten také kouká, stejně jako já, jako špatně vyoraná myš, což po ránu nepovažuji za nic mimořádného, ještě se nemyl?  Samozřejmě, když se namane něco úžasného na focení, je vybitá baterka. 
 Natočila jsem si křeslo, sedím a koukám jako vrána na vrány, říkám si, to by náš tatínek vzal vzduchovku a byla by báječná polévka, to neznáte? Kam se hrabe slepičí. Jednou jsme takhle v tuhle dobu přijeli domů otevřu bránu, že vjedeme na dvůr a málem jsem porazila bubáka, tedy ne tak docela, byl to tatínek, na sobě měl starý otrhaný vaťák, na hlavě  stočené povříslo ze slámy, také v kapsách měl nějakou nastrkanou, malý moment jsem se bála že nám sešel s rozumu, říkám tati prosím tě, co to máš na sobě, sundej to, já ti pojedu koupit nějaký nový vaťák, na zahradě tě sice nikdo nevidí, ale takhle chodit nemůžeš, udělal na mě pšššš, tomu nerozumíš, v pěkném kabátě by se mě vrány lekly, a to již na mě šli mrákoty, ze strachu o tatínkovo duševní zdraví, já jich musím na polévku prásknout alespoň patnáct, povídá, ta byla mňam, nevěříte, věřte…… Ne vážení, tentokrát polévka nebude, najednou se všechny naráz vznesly, zakroužily nad domem a byly pryč, zůstala tady jenom jedna, vykulená, stará vrána? 
AnimatedFlyingBats

30 thoughts on “VRÁNY

  1. Tý jo, jsi otevřela a vrány nic? Já se jich bála, když jsem musela do školky jako malá chodit úzkou cestou mezi zahradami a na plotě z každé strany řada vran (nebo havranů? nevím).
    Moc se mi líbilo ono vtipné zakončení, poslední věta tomu dává pěknou pointu.
    Ale co si pamatuji, v indiánském kalendáři je únor – měsíc hladu a hned za ním březen – měsíc vran. Tak ony si vrány asi spletly kalendář. 🙂

    1. Asi hlad, přišli dříve, a holky vraní ztratily, jak ostych tak i orientaci. Znám je a jejich způsoby z dětství a mládí, v mém rodném kraji, kde jich bylo tisíce, na podzim a také na jaře, a jak říkáš v davu je síla, a když něco chtěly dokázaly si to vzít i násilím, tak trochu srovnatelné, ne?

        1. Já bych ten dav tak úplně nezatratila, pod dobrým vedením, je to účinné, a někdy prospěšné.
          Viděla jsi, jak loví velryby a delfíni? Ona by to také mohla být spolupráce.

  2. Všechnu tuhletu černou havěť obdivuji. Jsou to nádherní ptáci a nesmírně chytří ptáci. Zrovna dnes jsem odpoledne viděla v televizi na „Nature“ o vranách dokument a je to přesně tak, jak Aničko píšeš v kometáři. Vrány mají ohromného pamatováka a umí dokonce používat nástroje. No prostě je báječné. 😉

    1. Máme tady Jaruško, více než třicet let rodinu krkavce, prý se dožívají sta a více let, nevěřila by jsi jací jsou s mým mužem kamarádi, když zjara opravují domácnost před hnízděním, přijdou před náš dům, a čekají až jim muž nadělá oloupané modřínové větvičky, on si s tím dá práci, vybere jim pěkné dlouhé, pružné, a oni trpělivě u něho stojí, potom si je odnesou a spravují hnízdo, každý rok se to opakuje, věřím že až tady jednou nebudeme, bude se jim stýskat, protože nás jistě přežijí.

  3. Hallo liebe Anna wünsche dir einen schönen Tag,ein schönes Bild und eine schöne Geschichte über Krähen,Krähen sind sehr schlaue Vögel.Grüße dich ganz lieb Gislinde.

  4. Vrania polievka? Tak to som ešte nepočula! Verím, že môže výborne chutiť, ale nevyskúšam, lebo vrany loviť neviem – haha

      1. Som dievča z mesta, neviem „ošklbať“ ani sliepku, či kurča … Takže ak by mi tá vrana aj sama nabehla do kuchyne, nevedela by som ju zabiť. Asi by som jej nasypala zob pre papagáje, nech si pochutná … haha! ☺

        1. Několik posledních pár let tedy, nejsem děvče z města, také jsem byla, a předtím mě tedy moje maminka naučila všechno, protože doba, kdy jsi nemohla jít do obchodu, a koupit si kuře bez peří, nebo husu, kachnu, krůtu, je tak dávno, že už to asi umí málokdo. Mívali jsme na dvoře, veškerou drůbež, která existuje a navíc se chodilo na lov, koroptve a zajíci, nebyli vzácností. Dnes neuvidíš pobíhat na dvorku drůbež, ani na tom venkově, kdybych musela udělala bych to, nemusím a tak to řeším přesně jako ty říkáš. Dnešní děti to uvidí tak akorát v ZOO, naši vnuci mají problém s rozděláním ohně v kamnech, nebo krbu, kdyby si měli sehnat něco k jídlu, umřou hladem. Za můj život se svět tak změnil, že ten náš, co býval, si někteří lidé neumí ani představit? Já Věrko, často přemýšlím, jestli k lepšímu?

  5. Vránu jsem ještě nikdy nejedl. A to když střílel těch patnáct, žádná neuletěla? Jedna rána a letí pryč, ne??? Nebo se pletu?

  6. Pěkné povídání o vranách. Vrány, havrani, krkavci, pro mě to jsou docela zlověstní ptáci – myslím svým vzhledem. Ale také velmi krásní. Vrány jsou prý i chytré a učenlivé!
    Vraní polévku jsem zatím nejedla a bohdá jíst nebudu. I když, raději vránu, než nějaké brouky….
    Ta historka s tvým tatínkem mě pobavila. Vypadalo to bláznivě, ale přitom měl akci dobře promyšlenou! Jen měl smůlu, že nezůstaly…

    1. Milá děvčata, Ivet, Libuško ale hlavně Vendy, protože u tebe mám pocit, že tě vrány zajímají, musím říci, že vrány mě zajímají velice, jsou to úžasně chytré potvůrky, říká se o nich a je na to vědecký projekt, že je to v říši ptačí génius. Když jim dáš potravu do úzké nádoby a nemohou se na ni dostat okamžitě si poradí, nanosí tam vodu, aby se hladina zvedla do takové výšky aby se k ní dostali, ani o kapku víc, v komentářích je video, kde se vrána šedá klouže na zavařovacím víčku se střechy, moc jsem se nasmála.

      1. Já jsem právě viděla to video s vránou, jak surfovala na víčku od zavařeniny – byla fakt šikovná, surfovala po zasněžené střeše a to opakovaně. Mazané stvořeníčko.
        Pak j sem viděla ještě jedno video, ale tam šlo myslím o kavku – byla v místnosti a měla se dostat k zobu, ale musela překonat nějaké překážky. A věř nevěř, ona to metodou pokus-omyl dokázala a docela rychle.
        Tihle ptáci se nezdaj!

        1. Neustále tvrdím, že televize ne……… Poslední dobou, (my tady máme nestandardní podmínky), nám nabídli měsíc zdarma na různé programy, co jsem dříve neznala, úžasné dokumenty, různého tipu, také ZOOM je nový, na tu chvíli, se ze mě stal televizní maniak, i když jinak jí nefandím a nepotřebuji, dívala jsem se ráda, Jaruška píše o nějakém takovém programu, který sleduje, je to asi kabelovka, kdo ji má, má jiný výběr, nežli na satelitu, každý takový program musím tvrdě platit? Dokumenty a videa, o přírodě a zvířatech miluji

          1. Já mám placenou O2 a vybrala jsem si balíček filmový, jsou tam HBO, Cinemaxy, Filmboxy, Čs film a samozřejmě naše standartní nabídka zákadních stanic.
            Ale taky je tam AXN sci fi a krimi, to jsou seriály, a mimo filmové i balíček různých dokumentů – historie, příroda, cestování. Pěkné. Navíc si můžu přikoupit i další kanály, ale to už je placení navíc a z těch mých peněz horkotěžko táhnu už toto. Přesto, dokud to jde, budu ráda, že ty stanice mám.
            Jinak pěkné dokumenty mívá ČT2 a teď se rozjela ta nová stanice od Primy – snad Prima ZOOM?
            Pamatuji si ještě na jeden dokument o veverkách, to jsou taky nesmírně chytrá stvořeníčka. Učenlivá.

            1. Ten ZOOm mě kápl do noty, jen předpokládám, že až se mě to trochu okouká, bude to jedno nekončící opakování stále stejných videí, která já znám již léta z YT?

  7. Já moc vrány nemám ráda, připadají mi strašně tajemné, veliké a černé. No zřejmě i proto jsou vybrány i do hororů.-:(

  8. To bylo krásné úsměvné povídání o vránách. Vidíš, člověk se učí stále a překvapuje též. Doufám, že sis ty vrány stihla aspoň vyfotit, ony už nemusí přiletět schůzovat zase nemlich k vám.

  9. Dobrou noc, drahá Anna.
    Velmi dobrý post.
    Doufám, že budete trávit velkou týden.
    Moje nejupřímnější láska a objetí pro vás 🙂

    1. No, no va a bomba, la República Checa cuenta con diez millones de habitantes, en mi forma de escribir cinco?
      El sol en mi alma, querida Mane.

  10. Vrány u nás nevídám, ale havrani ze severu tady zimují opravdu ve velkém, i straky a sojky tu na kraji města našly domov a jsou přemnožené.
    Dovedu si představit, že taková návštěva hned po ránu musí působit dost zlověstně, jen škoda té vybité baterky, fotka by jistě byla působivá, zvlášť, když byly tak nebojácné (nebo drzé?).
    Moc se mi líbí nový vzhled a líp se mi na tom tmavším podkladu bez sněhu i čte. Hezký den.

    1. Protože nejvíc se na své výtvory dívám JÁÁÁ sama, tak to změním kdykoliv mě to leze krkem, a moc nehledím na to, co se komu líbí, MILION LIDÍ MILION NÁZORŮ? A teď, to nebyl projev pýchy a nadutosti, ale holý fakt, že to měním tak často, jak to jen jde, aby se dostalo na všechny, jen ti co to chtějí černé na bílém, těm tedy nevyhovím, všechny šablony, které se mě líbí, jsou jen tmavé, Zvěčňovadla beru do ruky málokdy, už jsem si své odfotila, odfilmovala a jsem na tom stejně, jako vy, některé věci už jsem zapomněla, a ty nové se ještě nenaučila, takže všude jsou krabice nepoužitelného materiálu, čekajícího na děti a vnuky, až půjdou do důchodu???

  11. V Praze ani vločka a když tak hned z ní byla voda. A tady máme hlavně straky (to mluvím o ptácích). V Soběslavi, kam jezdím, jsou ve městě samé kafky. Ty vypadají sympatičtěji.
    O vraním mase jsem slyšel, že je hořké. Není třeba nějaká úprava?

    1. Milý Oto, je to spíše mystifikace, moc si to nepamatuji, to že tatínek ty vrány hubil, to je fakt, a kdysi se ta polévka vařila, to je také fakt, ale že bych si pamatovala jak chutná, to si nepamatuji, vím že se říkalo, přiletěli Pátecké vrány, a podle toho jak velké jich bylo množství, se usuzovalo jaká bude zima, také si pamatuji, že jich byli tisíce, a jako malá jsem se jich bála, chovaly se dost agresivně, vím i že jsou velice vychytralé.

    1. Sono molto contento, il umorismo cara e rispettato scienziato politico. Grazie caro amico, il humor è il sale della vita. Un abbraccio Anna

Zanechat Odpověď

