Kdo ví jak to bylo ?

Všichni jsou už prach. Moc se mě líbí snaha, dnes u některých rodin pátrat, po své dávné minulosti a udělat rodokmen své rodiny, kdo s tím jednou začne většinou této vášni propadá, pátrání v matričních zápisech bývá nejen poučné ale i zábavné, najdou se i skvosty o kterých se dá říci, že jsou podobné dnešním vtipům, v jedné matrice si pan farář zřejmě nadepsal a protože stránky byli zřejmě očíslované a text nemohl následně změnit, dopsal, ženich se den před svatbou opil jako čuně, k obřadu se nedostavil, tak jsem nevěstě sňatek rozmluvil a svatba se nekonala. Nevím, a asi se nedozvím jak to udělal matrikář u mých rodičů, oni totiž oba omládli o dva roky, důvod byl jednoduchý. Za Německa vždy určité ročníky, museli být nasazeny na práci, každý se tomu snažil vyhnout nějakým manévrem, buď lékařským potvrzením o neschopnosti a nebo, jak to udělali moji prarodiče u svých dětí, tedy u mých rodičů, nechali přepsat data v matrice a to tak že mamince a tatínkovi to zůstalo již navždy, do důchodu šli o dva roky později, svědčí to o lidské solidaritě, humanitě tamního kněze a také o tom že žádný doklad o čemkoliv dějinně daném nemusí být tak věrohodný, jak si myslíme, dělo se to na mnoha místech a mnoha lidem. Dnešní matriční zápisy jsou strohá data, nic zábavného v nich nenajdete, to jen ty staré zápisy jsou počteníčkem. 

odkaz : http://www.myheritage.cz/site-127440961/seehak   na někoho, kdo vám třeba napoví jak na to

30 thoughts on “Kdo ví jak to bylo ?

  1. Také jsem před dvěma lety sestavovala rodokmen. Dostala jsem se v jedné větvi až do roku 1645. Dál už to asi nepůjde. Je to droga. Seděla jsem nad tím každou volnou chvilku. Asi to mám na stejném webu jako Jaruška, také mi chodí upozornění.

    1. Když můj tatínek s touto zálibou začal, to žádný internet neměl, nebylo to lehké, vše řešil korespondenčně, jsme rozlétaní po celém světě, dokonce až Paraguay, dělal to mnoho let, zatím nemá pokračovatele, nevím jestli se k tomu někdy vrátím, snad naše vnoučata.

  2. Jeden můj bývalý spolupracovník se do tohoto pátrání pustil s velkým nadšením už před několika roky a dostal se hodně daleko do minulosti. Je to úžasné, ale sama bych k takové detektivní činnosti neměla trpělivost.

    1. Je to moc hezká zábava ale jako vše vyžaduje hodně trpělivosti a zaujetí, ani já nemám trpělivost pokračovat, jen doufám, že jednou to po nás někdo snad převezme.

  3. To je pravda. Elektronický věk mnohé přináší, ale taky mnohé bere. Rodokmeny jsou opravdu v módě, nebo do módy přicházejí – ale v tomhle případě to je hezká móda a hodně přináší.

    1. Je to tady již staletí, jen to byla privilegovaná záležitost, dnes to může, pokud někdo bude mít trpělivost, být pro každého pěkná záliba a koníček.

  4. Bon début de semaine mon amie Anna

    Sans ma baguette * magique * le soleil est bien la mdrrr

    Faut croire qu’elle a perdu son pouvoir pliéeee

    Bisous tendresse

    calinous de mon bébé d’amour Laika et de mes chatounets

    Suis désolée pour mon retard billet ce sera pour le week-end prochain

    1. Il est difficile de comprendre la traduction? Parfois, je ne comprends pas ce que tu veux dire? Je salue et je vous embrasse, et Laika. Bonne chance et santé pour la mère.

  5. Tak to jsem si dnes početla. Už už jsem se chtěla tam na té adrese registrovat a pak jsem to vzdala. Začala jsem psát „náš strom“ až od doby, kdy se narodili mí babičky a dědečkové. To mi řekla maminka a dál už to znám. Mám tam i sourozence maminky a tatínka – tedy tetičky, strýčky a všechny bratrance a sestřenice, o některých ale vůbec nic nevím. To když teta nebo strýc tragicky zahynuli, když já byla ještě dítě. Je to ale zajímavé, být mladší, tak neváhám. Ale takhle mám zapsána jen ty poslední generace.

    1. Moc se mě líbí, jak jako rodina, držíte pohromadě. Je to dnes vzácné, a mít se na koho spolehnout je v životě důležité. Udělat rodokmen, je dlouhá a pracná záležitost, nestačí na to jeden život, i když se to v některých komerčně směrovaných firmách zdá jednoduché, není…..
      Mnohdy vedou cesty hodně daleko, a musí se tam třeba i jet, nitky se ztrácejí a jinde nové objevují, koho to chytí za srdíčko, tak se už nepustí.

    1. Bitte schreiben Sie mir. Wenn Sie auf Ihrem Computer installiert Übersetzung? Ich übersetze Texte? Grüße und noch einen schönen Tag. Anna

  6. Na internetu je prográmek, ve kterém si je možno rodokmen udělat. Můj bratr se o něj pokusil, něco jsme připsali se synem, ale moc daleko jsme se nedostali, člověk by asi musel opravdu pátrat po matrikách. Výhoda tohoto programu je, že nám teď chodí na emailovou adresu upozornění o rodinných výročích, takže nehrozí, že by jsme na někoho zapomněli s blahopřáním. 😉

    1. To by se mě při mojí skleróze hodilo, adresář v kalendáři mě na některá data sice upozorní, pokud to tam mám zadáno, pokud ne …. jisto jistě zapomenu, hodinu po obědě nevím co jsem jedla. Můj tatínek, když ještě žil, se tímto také bavil, došel někam do doby před sto osmdesáti lety, bylo to zajímavé, krabice na půdě je dost velká a plná písemností o tom, bez něho mě to přestalo bavit.

      1. Aničko, já jsem lajdák na vybírání emailové schránky, takže to u nás nakonec jistí ten kalendář. Mám v něm poznamenané všechny narozeniny a každoročně, než vyměním starý za nový, přepisuji jména a připočítám jeden rok k věku oslavence. 😀

        1. Jak stárnu, mnoho věcí se pro mě stává nepodstatnými, je to jistě chyba, člověk má v životě mít nějaké úctyhodné vzory (když není sám tím vzorem), a výchova k takové úctě, v rodině, naší zemi, i ve světě, byla takovou malou náplní mé snahy, myslím tím tradice. V poslední době mě připadá, že vše spadlo někam pod stůl, moje mnohaletá snaha v rodině se minula účinkem, a není-li kdo by pokračoval v čemkoliv, ztrácí to na významu. Mladí dnes hledají a našli svou cestu, a já jen přihlížím ?

  7. Taky jsem měla kdysi touhu se pídit po předcích.Později nám byl zaslán rodokmen, neuplný,ale hodně osvětlující.
    Tady v Německu má spousta rodin rodokmeny,některé sahají hluboko do minulosti.

    1. Jsou příhody rodin, kde se neznají sourozenci, žijící v jedné zemi a naopak někdo se pídí po předcích a rád by znal svůj rod, až k Adamovi a v takovém případě zjistí, že všichni jsme vlastně příbuzní.

        1. Tak to je zajímavé téma k rozhovoru, každý by měl znát genealogii svého rodu, alespoň tu nejbližší, zdá se mě že naši předci si na to potrpěli, a dbali na to aby rod neutrpěl úhonu, no i když ? se tam zase na druhou stranu projevovala chamtivost po majetku a rody svazující se pro toto, na to často doplácely geneticky.

          1. Ono to bylo spíš typické pro lidi s modrou krví,kteří ten výběr měli zúžený a pořád mají.
            Pak si vyberou někoho,kdo jejich rod znovuzrodí.

  8. Aus Erde bist du und zu Erde wirst du werden und was von uns bleibt ist ein bisschen Staub,wenn der Mensch begreifen würde das er nicht ewig lebt würde er auch nicht alles zerstören.Wünsche dir einen schönen Sonntag Herzlicher lieber Gruss von mir Gislinde.

  9. Ciao,Anna. Benvenuta tra i miei amici,
    E‘ sempre interessante scavare e trovare notizie nella storia personale e del proprio Paese.
    Buona serata e buon Weekend.

    1. E ‚il mio piacere di conoscerti, credo che siamo amici, non amanti della frase, mi piace parlare di niente. Anna
      Avere una bella Domenica

Zanechat Odpověď

