Jak vznikají novodobé svátky ?

V mnoha vesnicích, městečkách, i v některých velkoměstech se bude stavět hranice, kam se nakonec hodí nějaký ten symbol, který by měl znázornit čarodějnici, nevím jestli to nahrazuje vynášení Morany, nebo je to předčasné pálení svatojánských ohňů, nebo je to „oslava“ čarodějnic, které údajně na konci dubna létali na Petrovy kameny a uctívali tam Satana, potom byli souzeny a upalovány na hranici. Je to novodobý „svátek“ , který už svou podstatou, je mě z duše protivný. Našla bych mnoho lepších důvodů k posezení u ohně. Tvoříme nové tradice a mnohdy ani nevíme co tím chceme říci. Ještě tak by se mě líbilo, kdyby se holky slétaly na svých košťatech, zatancovaly nějaký ten taneček a bylo veselo, jenže každý tam jde, aby si opekl svého nárokového erárního buřta, kytara a zazpívání si vyšlo z módy a již se nevrátilo, tanec ? Techno ? noóó ať se mladí baví, já bych jim to přála, oni ale sedí nebaví se, popíjejí a dumají o nesmrtelnosti chrousta a okázale se nudí. Letos nikam neletííííím.

   Losinské panství je  známo historií čarodějnických procesů. První zmíňky pronásledování a honu na čarodějnice jsou spatřovány již ve starověku, ale rozmach čarodějnictví a inkvizičních procesů spadá do středověku a raného novověku. Od poloviny 16. století se tyto procesy odehrály především v německých zemích, Francii a Skotsku. Důležitým dokumentem byla bula papeže Inocence VIII. Summis Desederantes z roku 1484, který touto knihou vyzval k očištění církve od všech kacířů a na níž navazovala kniha praktických výkladů pro vedení procesů s údajnými čarodějnicemi z roku 1487 od inkvizitorů Jakuba Sprengera a Jindřicha Kramera s názvem Kladivo na čarodějnice (Malleus Maleficarum). V Losinách započalo obviňování lidí rokem 1678, kdy žebračka Marina Schuchotová údajně ukradla hostii ze svatého přijímání. Zdejší pověrčivá hraběnka Angele Sybille Galle rozená Žerotínová pozvala na panství Jindřicha Františka Bobliga z Edelstadtu, jenž měl s čarodějnickými procesy dlouholeté zkušenosti z Jesenicka. Losinský zámek byl místem věznění, výslechů a mučení několika desítek obviněných lidí. Do roku 1696 takto zemřelo 52 obětí. Postupně se zájem J.F. Bobliga zaměřil na lidi vlastnící lány a nemovitosti, majetek odsouzených totiž patřil inkvizitorům. Nejstatečnější obětí Bobliga byl šumperský děkan a farář Kryštof Lautner. Ten svým kázáním vystupoval proti těmto procesům a stal se tak nepohodlným. Lautner byl mučen a vydržel všechny stupně tortury a podle práva měl být propuštěn, přesto Boblig docílil jeho upálení na náměstí v Mohelnici v roce 1685. 

A po třicátém,  příjde den krásný májový,  tedy vám napovím, že stejně jako loni, budu tiše a v poklidu recitovat Máchův Máj,  jen tak potichoučku,  hladit kočku na zápraží na sluníčku, také čekat na hubičku, od dědka, pod břízou, ať mé vnady neuschnou. 

20 thoughts on “Jak vznikají novodobé svátky ?

  1. Bonjour ma chère Anna,

    Je te souhaite un bon vendredi et comme on nous annonce
    une journée de répit avec du soleil ( avant retour de la pluie
    ce week-end ) je te propose une balade sur mon cheval et en ma compagnie

    .. sourire

    Comme tu peux le voir, Laika sera de la partie 🙂

    bisous tendresse et ensoleillé

  2. Aničko, úplně jsem se lekla té čarodějnice! Nejdřív jsem myslela, že koukám do zrcadla! 😉
    To jsem celá já, musím narušit docela vážnou debatu svými pokusy o vtipy! Doufám, že mi to promineš, ale nějak se na vážné debaty necítím. 🙂

    1. Na koště nasedám, když letím se schodů dolů, po svých musím zpět vlastní silou, a to už tak dobře nejde. Názor, že naivitu lidskou lze řešit i s humorem, s tebou sdílím, jen na to musí být talent, a ten já žel nemám, jinak by můj blog, byla jedna velká sranda, mám ji také ráda, umím ji i přijímat.

      1. Škoda, Aničko, s troškou humoru jde všechno líp. Ačkoliv si o sobě myslím, že jsem pesimista, ještě to se mnou asi není tak zlé. Moji známí mě dokonce považují za pohodového člověka se smyslem pro humor. Ovšem já vím své. 🙂

    1. Děkuji vám drahá Mane, i já jsem moc šťastná a vděčná, za naše dlouhé a čisté přátelství, vděčná bohu i za to že i přes tak velkou dálku, si rozumíme.

  3. Kikou mon amie Anna

    J’espère que tu as passé un bon Dimanche.
    Pour nous c’était très bien au resto, mais pour une fois
    il a fait un temps splendide et nous étions a l’intérieur sourire

    Belle journée en ce lundi

    bisous tendresse

    calinous de ma louve qui te déposera c’est ptits muguets demain 🙂

    martine

    les sorcières ont en a parlés de tout temps bien fait ton billet bravo

  4. Pálení čarodejnic zas tak novodobý zvyk nebude, internet praví, že tato tradice vychází z keltské mytologie. Je to tak zvaný svátek Beltine, kterým se oslavuje příchod jara, jako přechod mezi temnou a světlou částí roku. Každopádně, mě čarodejnické pálení ohňů s pijatykou nikdy moc nebralo a za komunistů jsem jen počítala místa kolem bydliště, s černým dýmem ze spálených pneumatik. 😦 Druhá část tvého příspěvku už je Aničko, opravdu navážno, děly se strašné věci a zahynulo spousta úpně nevinných lidí.

    1. Mohli bychom dlouze diskutovat na toto téma a já bych ho začala polemikou o tom jestli jsme Slované a jaký vliv (historicky) na nás má Keltský původ lidovosti. Další věcí je moje nepodpora těchto věcí, tak jak se to dnes rozmáhá, chození k věštkyni, nebo kartářce na poradu u vzdělaných a někdy i vysoce postavených lidí, je podle mě nějaký propad kultury, někam do středověku a téma je na světě, jen o něm nechce nikdo mluvit.

      1. Aničko, v tom s tebou naprosto souhlasím, k věštkyni ani kartářce by mě nikdo nedostal a dokonce nečtu ani horoskopy v časopisech. Vím, že se pánu Bohu tyto praktiky nelíbí a mě taky ne. Je zajímavé, že lidé nechtějí věřit „na pána Boha“, ale toto přijímají bez mrknutí oka.

        1. A ve své nevědomosti si ani neuvědomí, jak je nebezpečné podat ruku zlu a jak se to proti nim může obrátit, zlo o lumpy, a zatvrzele špatné lidi neusiluje, ty má jisté, ono hledá ty dosud nevědomé.
          Zahrávat si s těmito věcmi, si mnohdy nedovolí ani ti lidé kteří je studují a obavy jsou namístě.

  5. Někde jsem četla, proč se pálí čarodějnice, ale už si to stejně nevybavuji. Pálení čarodek si pamatuji taky už z dětství, ale stejně se to spojovalo spíš s possezením u ohně a nějakým brnkáním na kytaru a písničkami.
    Neřeším to, pokud je to důvod, aby se lidi slezli – tak proč ne?
    Pokud se u toho neožerou …
    Šumperské procesy si taky pamatuji, tedy ne osobně, samozřejmě, ale četla jsem Kladivo na čarodějnice a viděla i film, obé bylo pěkně hnusné.
    A když vezmu v potzaz, že tohle mučení a překrucování faktů se odehrávalo ve „středověku“, tak co se vlastně dnes změnilo?
    I dnes se vraždí a mučí v zájmu kohokoliv.

    1. Přesně jak píšeš Vendy aby se lidé pobavili, sešli a užili si pár příjemných chvil, nepotřebují přiblblou záminku, jde o další přiblblé záminky, kterým lidé podléhají ve snaze přehodit zodpovědnost za svůj život na někoho, nebo něco jiného. “ Byla jsem u čarodějky a ona mě poradila“. Šíří se to jako mor, a je to ve velkém zneužíváno, a lidé těm nesmyslům dokonce věří.

      1. Já bych asi ke kartářce nešla, dokonce mi jeden známý vykládal, že mu kartářka vyložila, že má v jeden určitý den zemřít a ona pak měl strach i jít do práce (dělá na živnost jako řemeslník), v autě prý jel snad jen šedesátkou, aby se náhodou nevysekal a do schodů a ze schodů prý šel opatrně jak nikdy. Myslím že to byla špatná kartářka, jestli to měl být vtip (byla to jeho známá), tak byl blbej, jestli mu vykládala karty navážno, tak tuhle informaci nesmí říkat.
        I kartářky prý mají jakousi etiku, ve které nesmí říct člověku, jestli ho čeká něco opravdu vážného (nějaký život ohrozující úraz nebo přímo smrt). Maximálně můžou říct, že ho čeká nelehké období a aby si dal pozor na určité věci.
        Ale znám holku, která si nechává vyložit karty a podle výsledku se zařizuje, většinou před nějakým důležitým rozhodnutím. A zatím říkala, že jí to vyšlo – když si měla dát pozor na určitou transakci a tak do toho nešla, po čase vyšlo najevo, že onen člověk, který jí výhodnou akci nabízel, byl podvodník.
        Jo a ten známý, co mu věštila smrt, samozřejmě žije.

        1. V každé etapě lidstva se takové věci děli, jen nechápu jak něčemu podobnému mohou podléhat dnešní moderní lidé, Stvoření a Bůh, je pro ně nesmysl, pavědy a pověry hodné středověku ne, hlavně ty které využívají je, a hlavně jejich peněženky, to nesmysl není ? Pokud se stane ten „zázrak“, že je opravdu někdo obdařen darem, a má schopné ruce pomoci lidem, třeba od bolesti, měl by to jako dar dávat, a jiný dar mu za to bude vracen. A i tehdy a v takovém případě je to na pováženou ?

  6. Tak nevím, jestli je to novodobý zvyk. Pamatuji ho už jako malé dítě. Vždy byla v okolí jedna veliká vatra, ale spousta z nás si „pálila čarodějnice“ doma, nebo jen v menším počtu lidí. A k tomu patřilo opékání špekáčků, kytara ……. Sám, bez pomoci jsem si svoji první čarodějnici, kterou jsme pak upálili na ohni vyrobil v 5ti letech. Takže já to rozhodně jako novodobý zvyk nevidím.

    1. Jo už si vzpomínám, za totáče se to zvrhlo a pořádaly se tzv. Lampiónové průvody v předvečer 1.Máje. Ale my jsme to stejně brali jako pálení čarodějnic.

      1. Pominu-li jepičí život lidský. moji snahu sprofanovat tuto dnes tak rozšířenou tradici, rádoby vtipně, což já zjevně neumím, směje se mým nápadům málokdo, humorista ze mě zřejmě nebude? Tak to byla také otázka, proč se třeba u nás neujala, také krásná tradice, otvírání studánek, tanec kolem jarních věnců, nebo jiné hezké lidové zvyky. Lampionové průvody si nepamatuji, spíše bych je posunula v paměti někam do podzimu, ale proto že jsem se nikdy neúčastnila podobných akcí, mám v tomto okno. Druhá část mého čarodějnického pojednání, již tak zesměšňující být neměla, spíše k zamyšlení o středověku v souvislosti s dneškem, kolik dnešních, třeba televizí vysílaných čarodějnic, bych dnes měla já chuť upálit obrazně na hranici. Věštících lidem kteří jim věří nesmysy, které mohou ovlivnit i negatyně životy „inteligentních“ lidí. Zneužívání lidské naivity nezná mezí od pravěku, starověku přes středověk a já jen nechápu, jak je možné u dnešních moderních lidí, že to stále funguje.
        Někteří lidé ale umí čarovat i ve smyslu kladného vlivu na člověka.

Zanechat Odpověď

