Španělsko

Vzbudili jsme se už před osmou hodinou a vyrazili jsme na snídani, kde jsme se pěkně nacpali. Dostali jsme ještě na cestu oběd v sáčku a v devět hodin už jsme seděli v autobuse. Cílem našeho dnešního celodenního výletu je klášter Montserrat. Cesta vedla po dálnici a pak jsme šplhali serpentinami až k samotnému montserratskému klášteru. Ten leží mezi skalami stejnojmenné hory, vysoké 1236 m. Klášter byl postaven v 17. století na zříceninách staršího kostela a následně byl znovu přestavěn ve století devatenáctém. Pobýval zde zakladatel jezuitského řádu Ignác z Loyoly. Celý zážitek působil mysteriozně, příjezd byl zvláštní, jako by jsme přijeli do nebe, byli jsme v mracích, nebylo vidět na krok, po zemi se válely chuchvalce mraků,  zavedli nás na vyhlídkovou terasu, rozfoukal se prudký vítr, mraky a mlha se roztrhly a my jsme spatřili velikou krásu, nad námi se rozklenula duha a začali zvonit zvony, mraky se rozestoupily jen směrem dolů do obrovského údolí a my měli pocit pohledu do propasti, nad sebou jsme stále ještě, nic neviděli, až když jsme se vydali na cestu směrem nahoru, kde byla křížová cesta, zvony stále zvonily a pojednou se otevřel i pohled směrem vzhůru a my spatřili to nádherné dílo přírody i lidí v celé své kráse.

This slideshow requires JavaScript.

 Jako něco z pohádky, jedinečné, hora Montserrat je jedním z nejdůležitějších znaků  Katalánska a Španělska. Montserrat je známé poutní místo na mezinárodní úrovni, nejen pro svůj mystický vzhled, ale i pro Černou Matku Boží Pannu Marii, přivezenou v 16. století do benediktinského kláštera. Tato malá, dřevěná socha Černé madony s dítětem bylo nalezena v nedaleké jeskyni ve 12. století. Od té doby,  její zázračné léčivé schopnosti přilákaly mnoho návštěvníků z celého světa,cesta vás zavede až kolem hory do vzdálené vesnici na severní straně. Místo je to klidné, perfektní úvod k zázračnému místu, zázrak teprve přjde.  Jakmile se na hoře, skupina bude dělit do tří skupin do Santa Cova  ( jeskyně ) Není neobvyklé vidět místní jít celou pouť pěšky a bosí, děkují za zázrak. Další skupina půjde na vrchol hory na lanovku, která se nachází ve výšce 1200 metrů.  Poslední skupina jde na prohlídka klášterního komplexu, poučit se o životě benediktinů, jak v současné době žíjí a modlit se, meditujíc v překrásných zahradách Budete mít možnost políbit sochu Panny Marie Montserrat, Katalánská místní tradice, která přináší štěstí v nadcházejícím roce. 

Klášter Montserrat
Montserrat


My jsme na místo dorazili zrovna v jedenáct hodin, kdy začínala mše, tak jsme zamířili rovnou do baziliky a poslouchali mši a zpěv dětského sboru Escolania. Byla tam moc pěkná výzdoba i bazilika je hodně zvláštní. Šli jsme si pak stoupnout do fronty na „Černou Madonu“, kde jsme stáli skoro půl hodiny a pak další půlhodinu postupovali pomalu boční lodí baziliky a dále po schodech úzkými chodbami s krásnou výzdobou z mramoru a pozlacených sošek, až jsme na chvíli uviděli tu slavnou „Černou Madonu“.

Žluté vyprahlé Španělsko, přece tak zvláštní a kouzelné.

Soubor:050529 Barcelona 026.jpg

Barcelona má také tuto krásu.


ŠPANĚLSKO 2 


Tak jsme se zase jednou rozhodli že vycestujeme a byla to taková ta normální dovolená s ležením u moře a tak nás to již třetí den začalo nudit. Hrabáním v prospektech a plánováním to vždy začíná a vstáváním za rozbřesku a cestou na vláček pokračuje, na nádražíčko to bylo čtyři kyláčky pěšky, protože jsme byli  v místě takového rozcestníku vlaků a odtamtud nic nejezdilo, chtěli jsme navštívit, krásné romantické pobřeží poblíž Fosca kde také byla botanická zahrada, na nádražíčku jsme byli jen my a dva mladí lidé, Po chvilce jsme pochopili, že také Češi a měli jsme je adoptované až do konce dovolené, nechápu proč se to tak děje téměř na každé cestě, adoptujeme nějaké cizí děti a ty naše vlastní o nás nemají, nejen zájem ale dokonce se s námi nudí.

A jestli by jsme jim neporadili kam, a že peněz také moc nemají a tak jsme je pozvali, ať tedy jedou s námi,. Z nádraží to byl zase pěkný kus cesty na autobus, se nám tři hodiny čekat nechtělo, bylo ještě hodně brzo ráno, sluníčko se teprve proklubalo z oparu a už pěkně pálilo do lýtek, zrovna se chystalo otevření, když jsme dorazili, děcka se začali kroutit a že tam nepůjdou, že na nás počkají, až z nich vylezlo že nemají na vstup penízky, a teď babo raď, bylo nám jich líto, něco vymyslíme, budete hezky všichni brebentit anglicky a přifaříme se k té velké anglické skupině, Angláni nám nerozuměli a Španělé také ne a byli jsme uvnitř.

Vlastně budu teď povídat na popud paní Naděnky, ve Španělsku jsou tyto dvorky tradiční záležitostí, ale více na jihu Španělska. Je to nádherný pocit, jste-li vpuštěni dovnitř, protože u nich je host do domu, bůh do domu a jsou milí a pohostinní v tu chvíli jste členem rodiny a snesou vám modré z nebe, až se někdy stydím za to že my Češi jsme lakomí a studené psí čumáky, jsme velice nepohostinní a nedůvěřiví. Většinou se tam odehrává, veškeré dění domácností, bývají za vysokými zdmi, a povětšině, zvenčí uzavřeny tak aby si zachovaly soukromí, takže běžný turista je nikdy, nebo spíše skoro nikdy neuvidí, což se nedá říci o jedné babě, která vleze všude, někdy je pozvána a někdy se vetře a tak jsem jednou viděla pátio, (doufám že se to tak píše) tak krásné, že dodnes o něm mívám sny, bohužel jsem při sobě v tu chvíli neměla ani foťák ani kameru a tak zážitek zůstane navždy jen v mé hlavě.

U bohatších lidí, bývá dvorek, jak my tomu říkáme vydlážděn mramorovou dlažbou a to z praktického důvodu, krásně to chladí do bosích nohou, i tekoucí a různě zurčící voda je samozřejmostí, viděla jsem pátio, v loubí okolních domů, do posledního místečka , jako baldachýn nad tímto dvorkem, obrostlý pnoucími růžemi červeně a bíle kvetoucími, bohužel to bylo jen škvírou v nádherně zastřiženém živém plotě, nejsou výjimkou ani sochy a umělecká díla která to vše korunují, Jednou jsem se dívala dívala na dokument o Madridu, kde ukazovali několik záběrů ze soutěže která tam každoročně probíhá o nejkrásnější pátium, na vlastní oči jsem to neviděla, ale musí to být zážitek, na jednu noc se otevřou pro veřejnost všechna pátia v Madridu a ta se potom hodnotí. V PŘÍŠTÍM ŽIVOTĚ TAM BUDU.

This slideshow requires JavaScript.


17 thoughts on “Španělsko

  1. Dobrý večer Anno. Patio, ano, máte to dobře. Také si na ně pamatuji z dovolené ve Španělsku. Některé ty „dvorky“ byly opravdu úžasné a přesně jak říkáte, host do domu, bůh do domu. My jsme měli to štěstí, že jsme tam byli u známých a proto jsme se dostali i do soukromí.
    A s Gaudího Sagradou familiou jste mi udělala radost. Seděl jsem tam snad celé odpoledne a nemohl se od ní odtrhnout. S pozdravem Pavel

    1. Dobrý sobotní večer Pavle.
      Velice mě těší vaše návštěva a děkuji za komentář, každý kdo žije v té naší zimičce a jednou navštíví Španělsko, nepřestane po tom jejich teple a myslím i to co jde ze srdce, toužit a vždy se mu bude stýskat. Zdravím a těším se na každou chvilku kdy ke mě zavítáte. Anna

  2. Cara Anna,purtroppo non ricevo l’avviso dei tuoi nuovi articoli.
    Mi fa sempre tanto piacere quando vieni a farmi visita,però mi dispiace che non capisco nulla di quello che mi scrivi…bisogna trovare una soluzione ahahahaha
    Un bacione ciaoooooooooo.

    1. Mon discours, tchèque.
      Humour à la française, la mentalité et la culture est plus proche de nos tchèque.
      Prague et Paris sont tout simplement magnifiques. Anna santé

  3. Dobrý den, Anna
    díky za komentář, který mi napsal, nemám mluvit česky, ale pomocí překladatele porozumět tomu, co píšete. Vaše fotografie jsou velmi belle.Mi jsem velmi rád, že vás poznávám. Já jsem Laura.

    1. I MNE VELICE TĚŠÍ ŽE VÁS POZNÁVÁM.
      Milá Lauro, jsem starší paní a to co jste napsala mne velice zabolelo, mladý člověk má žít ve štěstí a radosti a neměl by mít žádná trápení, natož prožívat strach a traumata. Přeji vám jenom samou radost. Anna

  4. Tedy přemýšlela jsem, jak se na obrázku domu obleženém květináči s kytkami dají vůbec nějak ty kytky zalévat 🙂 No, nepřišla jsem na to.

    1. Nechává se to pánubohu a přírodě, což ani já dodnes nechápu, já kdybych své kytičky tři dny nezalila, tak je po nich veta, princip je jednoduchý a recept by vám dal můj manžel, užívá toto úsloví u všeho v naší rodině, jak sis je vychovala tak je máš. Květiny jsou jako děti a opačně, když je na něco navyknete těžko se to mění, jedna kamarádka má na to zase jiné úsloví, když jí chválím zahradu, čím blbější jezeďák tím větší brambory, moc se s tím se… A mají pravdu oba. Zdraví Anna

      1. Taky mě napadlo, jak se takové kytky zalívají, když jsou dost daleko od oken – a teď už to vím, díky za vysvětlení!
        Moc se mi ty květinové stěny líbí, ale taky mají asi hezčí počasí, než je to naše…

        Hlavně je tam vysoká vzdušná vlhkost a to muškátům bohatě stačí k životu. Zdravím vás Vendy. Anna

  5. ciao anna non capisco cosa cè scritto se non sbaglio sei croata. le foto sono molto belle cordialmente nazzareno.ps. in croazia ci sono stato ed è molto bella.

    1. Děkuji.
      Moje řeč. Česky.
      Miluji komentáře, když mě muž lichotí Italsky, že CHorvatsko
      je krásné, když já píši o Španělsku. Anna

Zanechat Odpověď

